Friday 3 December 2010

Insomnia

Insomnia, bunyi macam tajuk filem thriller. Satu keadaan yang menyebabkan penghidap sukar untuk melelapkan mata. Biasanya disebabkan faktor ubatan, situasi, keadaan mental atau sebab-sebab tertentu.

Disebabkan saya terlampau lama bekerja syif malam, sehingga ke hari ini simptom-simptom penyakit ini menyerang saya.

Sewaktu berkhidmat sebagai production technician di Southern Steel, Prai, saya telah ditugaskan ke syif malam selama lebih dari enam bulan. Bayangkan saya bekerja 8 jam sehari kadang- kadang 16 jam, seminggu 6 hari kadang-kadang 7 hari penuh. Tidur yang sempurna adalah satu isu bagi saya.

Malam saya gagal untuk lelap dengan sempurna, begitu juga siang hari. Tempat saya bertugas, merupakan kilang pengeluaran besi yang baru. Jadi sebagai antara perintis di kilang ini, tugas saya memang berat. Mengawasi kilang yang baru dalam proses menyesuaikan peralatan dan mesin  membuatkan mata saya tidak berupaya menjalankan tugasnya dengan jaya.

Di kilang, malam hari, walaupun dibenarkan untuk tidur (kilang belum sepenuhnya beroperasi), saya gunakan masa yang ada untuk melenjan mesin-mesin yang ada (termasuklah overhead crane 200 tonnes, excavator, forklift dsb.). Kata orang Ganu "Abih meseng tu kena wat ggalle."

Balik dari bekerja, jika terlalu susah nak tidur, saya pasti akan ke bandar Bukit Mertajam untuk menonton wayang, main video game atau lepak bersama rakan-rakan underground.

Kadang-kadang mengambil masa sehingga dua hari melakukan aktiviti, barulah saya boleh tidur pulas.

Keadaan ini berterusan sehingga saya berhenti kerja dengan SSB dan bertugas di Matsushita Shah Alam, setahun kemudian.

Aktiviti  seperti menonton wayang masih saya teruskan, tapi kali ini di sekitar KL dan Selangor.

1 comment: